Verhaal Econowind

In de jongste provincie van ons land krijg je als ondernemer alle ruimte om te groeien. Om je dromen na te jagen. Op de bodem van de voormalige Zuiderzee barst het van de ondernemerszin. Flevoland is duidelijk anders. Dat zie je en dat voel je.

Windenergie als drijvende kracht

Hoe gebruik je windenergie voor de aandrijving van grote zeeschepen? Met dat vraagstuk ging ingenieur Frank Nieuwenhuis in 2016 aan de slag. Hij werkte een idee van ontdekkingsreiziger Jacques Cousteau verder uit, met als resultaat de VentoFoil. Een innovatieve aluminiumvleugel, waarmee zeeschepen brandstof besparen en hun CO2-uitstoot omlaagbrengen. Econowind, het Flevolandse bedrijf waarvan Nieuwenhuis mede-oprichter en -eigenaar is, heeft er in de afgelopen 8 jaar al 60 verkocht. Niet alleen in Nederland, maar ook in Zweden, Frankrijk en Japan. En de vraag neemt alleen maar toe.

Begrijpelijk, vindt Nieuwenhuis. “Scheepseigenaren hebben tegenwoordig 3 grote uitdagingen. De brandstof wordt duurder, de CO2-uitstoot moet omlaag én de wettelijke regels voor de uitstoot van broeikasgassen worden strenger. Wij bieden hier een oplossing voor met de VentoFoil.”

Besparing van 1000 liter brandstof

De aluminiumvleugel van 2,8 x 16 meter gebruikt wind om de voortstuwingskracht van schepen te verbeteren. “Met ingebouwde ventilatoren creëren we een vacuüm achter op de vleugel, waardoor de voortstuwingskracht van de vleugel 5 keer zo groot wordt”, legt Nieuwenhuis uit. “De windkracht en de hoek ten opzichte van het schip worden constant gemeten. Op basis daarvan wordt de stand van de VentoFoil automatisch aangepast. Het gevolg is dat een schip altijd gebruikmaakt van de maximale voorstuwingskracht. Zo bespaar je dagelijks tot wel 1000 liter brandstof en verminder je je CO2-uitstoot met maximaal 3000 kilogram.”

De VentoFoil wordt in een container ingebouwd en vervolgens op het schip gezet. “Het is ook mogelijk om de aluminiumvleugel direct op het schip te monteren”, vervolgt Nieuwenhuis. “Omdat je hem helemaal plat kunt leggen, belemmert hij de laadwerkzaamheden op het schip niet.”

Pioniersmentaliteit

Econowind heeft zijn thuisbasis in Zeewolde. Een plek die Nieuwenhuizen door de vele windmolens ontzettend inspirerend vindt. “Zeewolde is het hart van de windenergie. Als ik naar mijn werk rijd, kom ik altijd langs honderden windturbines. Die herinneren me er continu aan waar de energie voor de VentiFoils vandaan komt.”

Nieuwenhuis vindt de polder een fijne plek om te ondernemen. “Flevolanders hebben een echte pioniersmentaliteit. Net als wij staan ze open voor nieuwe ideeën. Toen we op zoek waren naar een partij voor de financiering van onze groeiplannen, kwamen we bij de Flevolandse ontwikkelingsmaatschappij Horizon terecht. Horizon had vertrouwen in ons en is nu een van onze investeerders, samen met investeringsmaatschappij NOM uit Groningen.”

Inmiddels timmert Econowind al 8 jaar aan de weg. De eerste 2 jaar stonden vooral in het teken van ontwikkelen, testen en verfijnen. “Ik begon met een schaalmodel dat ik op mijn eigen auto monteerde”, vertelt Nieuwenhuis. “Daarna volgden steeds grotere modellen tot we een standaardproduct hadden.”

 

Standaardisatie

Momenteel ontwikkelt Econowind een nieuw model van 5 x 30 meter. “Daarnaast maken we elke 2 weken 1 vleugel”, zegt Nieuwenhuis. “Over 3 jaar moet dat 1 vleugel per dag worden. Hoe we dat willen bereiken? Door standaardisatie en het inrichten van een logische productiestraat. Daarom hebben we nu 2 panden: een kantoor aan de Landbouwweg en een grote hal aan de Werktuigweg. Voor ons is dat ideaal, want voor onze werkzaamheden hebben we veel binnen- en buitenterrein nodig. In Zeewolde kan dat gewoon.”